Operația de colecist (bilă) - colecistectomia clasică

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 11-07-2022, 283 vizualizări

Operația de colecist (bilă) - colecistectomia clasică este o intervenție chirurgicală realizată în scop terapeutic în cazul afecțiunilor biliare (litiază biliară, colecistită, etc.), care presupune îndepărtarea, pe cale chirurgicală, a vezicii biliare.

Vezica biliară sau colecistul este un organ localizat în partea dreaptă a abdomenului, în zona de proiecție a hipocondrului drept, la nivelul fosei colecistului, în porțiunea inferioară a ficatului. Vezica biliară comunică cu ficatul și cu duodenul: ficatul secretă bila, care ulterior este colectată de către vezica biliară, iar mai apoi este eliberată la nivelul duodenului. Datorită acestui fapt, putem afirma că vezica biliară aparține căilor biliare extrahepatice.

Există anumite afecțiuni ale vezicii biliare care nu pot fi corectate prin tratament medicamentos. Printre acestea se numără colecistita, litiaza biliară și cancerul de vezică biliară. În acest caz se impune tratamentul chirurgical. Însă și acest tratament chirurgical poate fi realizat prin mai multe metode: metoda clasică, deschisă sau pe cale laparoscopică. [1], [2], [3], [4]

Care sunt indicațiile colecistectomiei clasice?

Principalele indicații ale colecistectomiei clasice sunt reprezentate de următoarele aspecte:

• Colecistită
  • Liciază biliară cu calculi mari, care nu pot fi extrași pe cale laparoscopică
  • Cancer al vezicii biliare
  • Litiază biliară apărută în cazul unor persoane supraponderale sau obeze, cu un bogat țesut adipos abdominal (caz în care intervenția laparoscopică este foarte dificil de realizat)
  • În caz de nereușită a colecistectomiei laparoscopice
  • În cazul bolnavilor care acuză crize frecvente de diskinezie biliară, însoțite de dureri puternice (caz în se impune îndepărtarea vezicii biliare). [1], [2], [3], [4]

Ce presupune pregătirea preoperatorie în cazul colecistectomiei clasice?

Înainte de realizarea colecistectomiei clasice medicul trebuie să se asigure că este vorba de o afecțiune biliară; eliminarea vezicii biliare în contextul unui diagnostic eronat și în absența unor leziuni existente la acest nivel poate atrage după sine sancțiuni medico-legale. În acest scop, medicul va efectua o anamneză completă, care trebuie să cuprindă informații legate de manifestările clinice prezente, specifice bolii și informații cu privire la alte afecțiuni de care suferă bolnavul.

Acestea din urmă vor fi deosebit de utile în momentul efectuării anesteziei (în cazul bolnavilor cu diferite afecțiuni cardiace sau respiratorii, anestezia trebuie realizată cu mare atenție pentru a evita apariția anumitor complicații mai severe, precum instalarea unei tulburări de ritm cardiac, apariția unor tulburări respiratorii sau chiar stopul cardio-respirator).

Preoperator, în cazul bolnavilor care urmează să fie supuși unei colecistectomii clasice, se recomandă evaluarea statusului biologic și a stării generale de sănătate, prin determinarea hemoleucogramei complete și a examenului biochimic al sângelui.

De asemenea, se recomandă efectuarea unei ecografii abdominale sau a unei scintigrafii radioizotopice, pentru a identifica cu precizie afecțiunea biliară existentă.

Cu aproximativ 12 ore înainte de efectuarea intervenției chirurgicale, se impune întreruperea consumului de alimente și de lichide.

În cazul bolnavilor care fumează sau consumă alcool, se recomandă întreruperea acestor practici vicioase cu cel puțin două săptămâni înainte de efectuarea intervenției chirurgicale deoarece, substanțele chimice prezente în componența alcoolului si a fumului de țigară pot încetini propcesul de vindecare a leziunilor inflamatorii și pot favoriza inflamarea acestora. [1], [2], [3], [4]

Cum se desfășoară colecistectomia clasică?

Colecistectomia clasică se realizează sub anestezie generală. Pe parcursul desfășurării intervenției chirurgicale bolnavul este conectat la aparate, fiind monitorizate continuu frecvența cardiacă, frecvența respiratorie, tensiunea arterială, saturația în oxigen a sângelui periferic și diureza.

De asemenea, se montează o linie venoasă în scop preventiv; în caz de apariție a unor situații de urgență, precum stopul cardio-respirator sau reacțiile de hipersensibilitate la anestezicele administrate, prin intermediul acestei linii venoase se administrează medicația de urgență.

Colecistectomia clasică presupune îndepărtarea, pe cale chirurgicală deschisă, a colecistului. Această intervenție chirurgicală constă în efectuarea unei incizii la nivelul hipocondrului drept, cu secționarea tuturor structurilor anatomice până se ajunge în interiorul cavității abdominale; se desprinde vezica biliară de structurile învecinate și se îndepărtează.

Colecistectomia clasică se realizează în cazul unor afecțiuni biliare severe, în cazul în care intervenția chirurgicală laparoscopică ste dificil de realizat (din cauza aderențelor abdominale dense, a țesutului adipos prezent în cantitate mare, etc.), în cazul colecistitei sau în contextul în care vezica biliară și celelalte structuri anatomice sunt greu de vizualizat prin intermediul laparoscopului.

În lipsa apariției vreunei complicații, bolnavul poate fi externat în următoarele zile sau chiar în ziua în care s-a desfășurat operația. Perioada de recuperare a bolnavului supus unei colecistectomii clasice este cuprinsă în medie întrepatru și cinci zile. În caz de apariție a anumitor complicații, perioada de spitalizare și de recuperare se poate prelungi. [1], [2], [3], [4]

În ce constă îngrijirea postoperatorie în cazul colecistectomiei clasice?

Imediat după încheierea intervenției chirurgicale, bolnavul trebuie plasat într-un salon de anestezie-terapie intensivă până la revenirea completă a stării de conștiență și până la stabilizarea bolnavului în urma anestezicelor administrate.

În urmă se pot administra analgezice pentru calmarea durerilor postoperatorii și se poate relua alimentarea și hidratarea bolnavului; se recomandă consumumarea alimentelor de consistență ușoară, pentru a preveni apariția tulburărilor de tranzit intestinal (constipația). [1], [2], [3], [4]

Care sunt principalele complicații ale colecistectomiei clasice?

În majoritatea cazurilor, colecistectomia clasică este o intervenție chirurgicală destul de ușoară, care nu implică un grad înalt de dificultate a procedurii chirurgicale și este lipsită de complicații.

Există însă și anumite complicații care pot apărea și pot agvrava recuperarea. Printre acestea se numără următoarele aspecte patologice:

• Reacții de hipersensibilitate și chiar stop cardio-respirator, în urma substanțelor anestezice administrate
  • Infecția plăgii operatorii
  • Infecții respiratorii
  • Infecții urinare
  • Lezarea altor organe aflate în vecinătatea colecistului, în timpul efectuării operației
  • Scurgeri biliare
  • Sângerare postoperatorie
  • Lezarea intraoperatorie a ductelor biliare sau a arterei hepatice drepte
  • Tromboză venoasă profundă
  • Embolie pulmonară. [1], [2], [3], [4]
1. Fauci, Braunwald, Isselbacher, Wilson, Martin, Kasper, Hauser, Longo, HARRISON Principiile Medicinei Interne vol.I și II, Editura Teora, București, 2003