Operația de eventrație abdominală

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 13-07-2022, 491 vizualizări

Eventrațiile abdominale sunt afecțiuni chirurgicale caracterizate prin exteriorizarea organelor localizate în mod normal la nivelul cavității abdominale, împreună cu sacul peritoneal în care sunt conținute, prin intermediul unui orificiu creat la nivelul unei zone cu rezistență slabă a peretelui abdominal.

Eventrațiile abdominale sunt datorate, de cele mai multe ori, unor defecte postoperatorii sau posttraumatice ale peretelui abdominal, care duc la scăderea rezistenței acestuia la nivelul zonei respective.

Intervenția chirurgicală reprezintă singura opțiune terapeutică de corectare a eventrațiilor abdominale. [1], [2]

Care sunt indicațiile operației de eventrație abdominală?

Operația de eventrație abdominală este recomandată în cazul bolnavilor care prezintă un orificiu la nivelul peretelui abdominal, creat patologic, posttraumatic sau în urma unor proceduri chirurgicale (precum laparotomie oblică sau mediană, menținerea timp îndelungat a tubului de dren, supurația plăgii operatorii, etc.) desfășurate în regiunea respectivă, care cu scăderea secundară rezistenței peretelui abdominal în acel loc. [1], [2]

Ce presupune pregătirea preoperatorie în cazul operației de eventrație abdominală?

Bolnavul care urmează să fie supuse unei operații de corectare a eventrației abdominale trebuie să respecte anumite măsuri pentru a preveni apariția complicațiilor în timpul sau în urma desfășurării actului operator.

În primul rând, bolnavilor care urmează să fie supuși unei intervenții chirurgicale de corectare a eventrației abdominale, li se recomandă întreruperea fumatului și a consumului de alcool cu cel puțin o lună înainte de actul operator. Acest lucru se datorează substanțelor chimice conținute de cele două produse, care pot îngreuna procesul de vindecare a leziunilor operatorii și pot favoriza infectarea acestora.

În al doilea rând, persoanele care urmează să fie supuse unei operații de corectare a eventrației abdominale, li se recomandă întreruperea administrării anumitor medicamente, în perioada preoperatorie. Dintre medicamentele care trebuiesc întrerupte înainte de efectuarea actului operator, amintim medicamentele anticoagulante și antiagreganet plachetare (deoarece înfluențează procesul de coagulare a sângelui și pot favoriza apariția hemoragiilor) și anticoncepționalele orale (care sunt preparate hormnonale și determina perturbarea mecanismelor metabolice ale organismului uman).

Este contraindicată efectuarea operației de corectare a eventrațiilor abdominale în cazul femeilor aflate în perioada menstruală, din cauza riscului crescut de sângerări asociat acestei perioade fiziologice.

La internarea bolnavului în spital, se va realiza o anamneză amănunțită pentru a identifica cu exactitate toate afecțiunile de care suferă persoana în cauză, toate intervențiile chirurgicale suferite de aceasta, medicație administrată, etc. și se vor realiza anumite investigații paraclinice, precum analizele de sânge (hemoleucograma completă și examenul biochimic al sângelui) și investigații imagistice cardiace și respiratorii, pentru evaluarea stării de sănătate a bolnavului.

Toate acestea au drept scop prevenirea apariției vreunor complicații în timpul desfășurării actului chirurgical.

Înainte cu aproximativ 12 ore de efectuarea intervenției chirurgicale, se recomandă întreruperea alimentației și a consumului de lichide. [1], [2], [3], [4]

Cum se desfășoară operația de eventrație abdominală?

Operația de corectare a eventrației abdominale se realizează sub anestezie generală. Pe tot parcursul desfășurării actului operator, bolnavul va fi conectat la anumite aparate speciale, care vor monitoriza frecvența cardiacă, frecvența respiratorie, tensiunea arterială și saturația în oxigen a acestuia.

De asemenea, se va monta o linie venoasă de rezervă, care va putea fi utilizată ulterior, în caz de apariție a unei urgențe medicale pe parcursul desfășurării actului operator (reacție de hipersensibilitate la substanța anestezică administrată, stop cardio-respirator, tulburări de ritm secundare anestezicului, hemoragie masivă urmată de șoc hemoragic, etc.).

Intervenția chirurgicală de corectare a eventrației abdominale presupune îndepărtarea pe cale chirurgicală (extirparea) cicatriciei postoperatorii care a dus la slăbirea peretelui abdominal, cu apariția eventrației, deschiderea și tratarea sacului peritoneal, iar în urmă, întărirea și refacerea integrității peretelui abdominal.

Întărirea peretelui abdominal, pentru a preveni apariția unei a doua eventrații, se poate realiza atât prin utilizarea țesuturilor proprii ale bolnavului, cât și prin intermediul grefoanelor sintetice. În prezent, tehnicile chirurgicale inovative de întărire a peretelui abdominal, utilizează o combinație a celor două metode menționate anterior.

În cazul eventrațiilor de dimensiuni reduse (până în 10 cm), refacerea peretelui abdominal poate fi realizată prin intermediul plastiilor cu materiale sintetice (precum Judd, Mayo, etc.).

În cazul eventrațiilor mari (de peste 10 cm), corectarea orificiului abdominal și refacerea intergității ertelui abdominal se realizează prin implantarea de proteze. Toate aceste proteze trebuie să prezinte o lungime cu 4 cm mai mare față de marginea superioară și inferioară a eventrației abdominale și trebuie să depășească marginile laterale ale acesteia cu 8-10 cm.

Procedeul clasic de implantare a unei proteze la nivelul peretelui abdominal, este procedeul Stoppa-Rives, care presupune poziționarea unei meșe largi de Mersillene la nivel preperitoneal. Alte procedee constau în plasarea protezei în spațiul intraperitoneal. [1], [2], [3], [4]

Ce presupune îngrijirea postoperatorie în cazul operației de eventrație abdominală?

În urma încheierii intervenției chirurgicale, bolnavul va fi plasat într-un salon și va fi ținut sub observație, până la restabilirea stării de conștiență și a tuturor celorlalte funcții ale organismului, abolite în urma administrării substanței anestezice.

Postoperator, se vor administra medicamente analgezice, pentru ameliorarea durerii operatorii, iar plaga va fi pansată zilnic.

La aproximativ două ore de la efectuarea intervenției chirurgicale, bolnavul poate relua alimentația orală și consumul de lichide. Se vor consuma doar alimente de consistență semi-solidă sau lichidă, pentru a preveni apariția constipației postoperatorii.

În lipsa vreunei complicații, bolnavul supus operației de eventrație abdominală poate fi externat la două-trei zile de efectuarea actului operator. În caz de apariție a unei complicații, se va prelungi spitalizarea bolnavului, până la vindecarea complicației apărute.

Perioada de recuperare în urma efectuării operației de eventrație abdominală variază în funcție de o multitudine de factori, precum cauzele care au dus la apariția acestei afecțiuni chirurgicale, vârsta bolnavului, comorbidități asociate, etc. În medie, perioada de recuperare în urma efectuării operației de eventrație, este cuprinsă între două și patru săptămâni. După încheierea perioadei de recuperare postoperatorie, bolnavul își poate relua activitățile cotidiene și profesionale.

Este contraindicată efectuarea efortului fizic intens, atât în perioada de recuperare postoperatorie, cât și o anumită perioadă după aceasta. [1], [2], [3], [4]

Care sunt posibilele complicații ale operației de eventrație abdominală?

Asemenea oricărei alte proceduri chirurgicale, operația de eventrație abdominală se poate solda cu apariția anumitor complicații, mai mult sau mai puțin severe.

Aceste complicații pot fi reprezentate de următoarele aspecte patologice:

• Infecția plăgii postoperatorii (apare în aproximativ 10% din cazuri)
  • Hemoragie intraoperatorie sau postoperatorie
  • Dehiscența plăgii operatorii
  • Reacție de hipersensibilitate la substanța anestezică administrată
  • Stop cardio-respirator. [1], [2], [3], [4]
3. Abdominal Wall Reconstruction Treatment & Management, link: https://emedicine.medscape.com/article/1297226-treatment
4. [Eventration of the abdominal wall], link: https://www.researchgate.net/publication/8946892_Eventration_of_the_abdominal_wall