Operația de hemoroizi

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 15-06-2022, 282 vizualizări

Operația de îndepărtare a hemoroizilor se numește hemoroidectomie.
În cazul bolii hemoroidale aflate în stadii incipiente, lipsită de complicații, tratamentul poate consta în adoptarea unor măsuri igieno-dietetice adecvate şi a medicației corespunzătoare.
În cazul bolii hemoroidale severe (hemoroizi dureroşi, care sângerează) însoțită de complicații, tratamentul medicamentos nu este suficient şi este necesar tratamentul chirurgical.
De asemenea, hemoroidectomia se impune în cazul bolii hemoroidale fără răspuns la tratamentul medicamentos sau în cazul hemoroizilor de dimensiuni mari.

Ce presupune însă această intervenție chirurgicală? Care sunt indicațiile acestei intervenții chirurgicale? Care sunt riscurile şi posibilele complicații ale acestei intervenții chirurgicale? Şi cum poate fi prevenită hemoroidectomia?
În cadrul acestui articol vom aborda acest subiect şi vom răspunde pe rând la fiecare dintre întrebările adresate. [1], [2]

Ce presupune operația de hemoroizi?

Hemoroidectomia presupune îndepărtarea pe cale chirurgicală a hemoroizilor. Aceasta constă în efectuarea unor incizii la nivelul anusului, prin intermediul cărora se evacuează hemoroizii. Operația de hemoroizi este o intervenție chirurgicală ambulatorie, care nu necesită spitalizare şi se efectuează sub anestezie locală sau totală.

Înainte de efectuarea anesteziei, bolnavilor li se efectuează o clismă, pentru evacuarea intestinului gros şi a rectului.

În prezent, în anumite cazuri, hemoroidectomia clasică poate fi înlocuită cu o procedură chirurgicală minim-invazivă. Aceste proceduri pot fi reprezentate de hemoroidoplexie, scleroterapie, intervenția cu laser sau ligatura cu bandă de cauciuc.

Hemoroidoplexia

Hemoroidoplexia predupune aplicarea unui capsator în scopul întreruperii vascularizării hemoroidale şi a repoziționării hemoroizilor în porțiunea superioară a anusului. În lipsa alimentării cu sânge, țesutul hemoroidal se infarctizează, se necrozează, iar în cele din urmă va cădea. Totodată, datorită poziționării lor strategice într-o zonă cu terminații nervoase, sindromul dureros este redus la minimum.

Beneficiile hemoroidoplexiei constau în reducerea durerii locale, combaterea pruritului local, reducerea sângerării, recuperare postoperatorie rapidă a bolnavului şi scăderea riscului de apariție a complicațiilor.

Ligatura cu bandă de cauciuc

Ligatura cu bandă de cauciuc este o altă metodă chirurgicală minim-invazivă de eliminare a hemoroizilor. Această procedură constă în plasarea unei benzi de cauciuc la baza de implantare a hemoroidului. Banda de cauciuc întrerupe vascularizația zonală şi astfel, țesutul hemoroidal se necrozează şi cade.

Intervenția cu laser

Intervenția cu laser este o altă procedură chirurgicală minim-invazivă de îndepărtare a hemoroizilor, care presupune cauterizarea țesutului hemoroidal prin intermediulfl fasciculelor luminoase emise.

Scleroterapia

Scleroterapia este o tehnică minim-invazivă inovativă de combatere a hemoroizilor. Această tehnică presupune injectarea, la nivelul vaselor de sânge care asigură vascularizarea hemoroizilor, a unei substanțe chimice care va reduce sau chiar va sista irigarea sangvină a țesutului hemoroidal. În acest mod, țesutul hemoroidal se necrozează şi cade.

Cu toate că toate aceste proceduri chirurgicale minim-invazive nu sunt la fel de dureroase ca şi hemoroidectomia clasică, riscul de complicații este mult mai redus, iar perioada de recuperare mult mai scurtă, hemoroidectomia clasică este mult mai sigură, iar rezultatele pe termen lung sunt mult mai evidente. [1], [2], [3], [4], [5]

Indicațiile operației de hemoroizi

Hemoroidectomia este recomandată în cazul bolii hemoroidale simptomatice, în cazul hemoroizilor de dimensiuni mari, care determină durere intensă sau în cazul bolii hemoroidale grevată de apariția complicațiilor.

În cazul bolii hemoroidale asimptomatice, lipsită de complicații, precum şi în cazul hemoroizilor de dimensiuni reduse, uşor simptomatici, se recomandă tratament conservator, medicamentos şi igieno-dietetic. [3], [4], [5]

Riscuri şi complicații ale operației de hemoroizi

Principala complicație a hemoroidectomiei clasice este durerea postoperatorie. Acest tip de durere poate fi agravată de constipație. Ameliorarea durerii postoperatorii se poate realiza prin efectuarea băilor călduțe de şezut sau prin administrarea de antiinflamatoare nonsteroidiene (precum Acetaminofen, Ibuprofen, etc.).

În caz de apariție a constipației, pentru a preveni agravarea durerii hemoroidale postoperatorii, se recomandă administrarea de laxative.

Celelalte complicații înregistrate în urma efectuării hemoroidectomiei clasice sau a tehnicilor chirurgicale minim-invazive descrise anterior pot fi reprezentate de următoarele aspecte patologice:

• Sângerare intraoperatorie sau postoperatorie
  • Infecție postoperatorie. [3], [4], [5]

Prevenirea operației de hemoroizi

Pentru a evita situațiile în care este necesară efectuarea hemoroidectomiei, în cazul bolnavilor diagnosticați cu boală hemoroidală, se recomandă respectarea unei igiene locale corespunzătoare (pentru a preîntâmpina apariția infecției locale, cu agravarea durerii hemoroidale), adoptarea unui regim alimentar bogat în fibre şi hidratare corespunzătoare, care să prevină apariția constipației (condiție patologică care va agrava simptomatologia dureroasă a bolii), efectuarea băilor călduțe de şezut, care să amelioreze simptomatologia bolii şi administrarea locală a cremelor anestezice, analgezice sau antiinflamatoare. [1], [2]

3. Hemorrhoidectomy, link: https://colorectal.surgery.ucsf.edu/conditions--procedures/hemorrhoidectomy.aspx
4. What to know about hemorrhoid surgery, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324439.php
5. Hemorrhoidectomy and Hemorrhoidopexy Technique, link: https://emedicine.medscape.com/article/1829854-technique