Operația de tromboză hemoroidală

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 14-07-2022, 1166 vizualizări

Hemoroizii sunt dilatații patologice ale venelor localizate la nivelul canalului anal. Inflamația persistentă prezentă la nivelul canalului anal, duce la dilatarea patologică a structurilor venoase de la acest nivel. Tromboza hemoroidală se definește prin formarea unui cheag la nivelul venelor hemoroidale externe.

Printre factorii etiologici implicați în apariția trombozei hemoroidale se numără:

• constipația
  • diareea
  • tulburările de peristaltism intestinal
  • persoanele care își desfășoară activitatea profesională stând o periodă îndelungată de timp pe șezut (precum șoferii, piloții de avion, mecanicii de tren, etc.)
  • sarcina (presiunea exercitată asupra venelor de la nivel ano-rectal de către greutatea copilului)
  • presiunea exercitată asupra structurilor pelvine în timpul nașterii.

Tromboza hemoroidală este caracterizată din punct de vedere clinic prin prurit perianal, sângerare în urma defecației, apariția unor umflături perianale, durere locală.

Pentru diagnosticarea trombozei hemoroidale, se recomandă consult medical de specialitate. Diagnosticul bolii se pune coroborând datele clinice obținute în urma anamnezei (care cuprinde date referitoare la simptomatologia bolnavului, alte afecțiuni de care suferă bolnavul, condiții de viață și de muncă ale bolnavului, medicamente administrate de către acesta, alte intervenții chirurgicale suferite de către acesta, etc.) cu datele clinice obținute în urma efectuării tușeului rectal.

În caz de suspiciune a unei tumori maligne de colon, se recomandă efectuarea colonoscopiei sau a sigmoidoscopiei.

Tratamentul trombozei hemoroidale este chirurgical și este reprezentat de trombectomie sau de hemoroidectomie. Trombectomia presupune îndepărtarea cheagului de sânge format la nivelul venelor hemoroidale pe când, hemoroidectomia presupune îndepărtarea chirurgicală a hemoroizilor trombozați în totalitate. [1], [2], [3], [4]

Indicațiile operației de tromboză hemoroidală

Operația de tromboză hemoroidală este recomandată în cazul trombozelor hemoroidale însoțite de simptomatologie specifică, severă. Se recomandă efectuarea intervenției chirurgicale până la cel mult 72 de ore de la apariția simptomelor clinice; în acest context, rezultatele obținute în urma intervenției chirurgicale vor fi satisfăcătoare, cu absența durerii și a disconfortului chirurgical.

Efectuarea intervenției chirurgicale peste 72 de ore de la apariția simptomelor, poate fi urmată de durere și disconfort local postoperator. [2], [3]

Pregătirea preoperatorie în cazul operației de tromboză hemoroidală

Înainte de efectuarea operației de tromboză hemoroidală se recomandă întreruperea administrării de anticoagulante, pentru a preveni apariția sângerării intraoperatorii sau postoperatorii.

Cu aproximativ o zi înainte de efectuarea intervenției chirurgicale, se recomandă efectuarea anumitor investiații paraclinice, pentru evaluarea statusului biologic și a stării de sănătate a bolnavului, pentru a evita apaiția unor complicații intraoperatorii legate de acestea. Astfel, s erecomandă determinarea hemoleucogramei complete (pentru evaluarea statusului hematologic, în vederea prevenirii unor complicații legate de tulburări de coagulare sau anemie), determinarea ureei serice și a creatininei (pentru evaluarea funcției renale), determinarea fosfatazei alcaline, a bilirubinei, a transaminazelor și a gama-glutamiltranspeptidazei (pentru evaluarea funcției hepatice), determinarea enzimelor pancreatice (pentru evaluarea funcției pancreasului), efectuarea unei ecocardiografii și a unei electrocardiograme (pentru evaluarea funcției cardiace). [2], [3]

Mod de desfășrare a operației de tromboză hemoroidală

În ziua în care urmează să fie realizată operația de tromboză hemoroidală, se recomandă igienizarea regiunii anale cu apă și săpun, urmată ulterior de îndepărtarea pilozității existente la acest nivel.

Bolnavul va fi condus în sala de operație și va fi așezat pe masa chirurgicală. Se dezinfectează zona respectivă cu o soluție antiseptică pe bază de betadină și se injectează local o substanță anestezică. Atât trombectomia, cât și hemoroidectomia sunt realizate sub anestezie generală.

Trombectomia presupune efectuarea unei incizii deasupra venei hemoroidale trombozate, prin intermediul căreia va fi eliminat cheagul de sânge format la acel nivel, iar spațiul rămas în urma îndepărtării cheagului de sânge va fi umplut cu material absorbant. Ulterior, zona incizată izolată de mediul extern prin aplicarea locală a unui pansament din tifon steril.

Hemoroidectomia presupune dezinfectarea zonei la nivelul căreia urmează să se desfășoare intervenția chirurgicală, cu ajutorul unei soluții dezinfectate pe bază de betadină și injectarea locală a substanței anestezice. Ulterior se secționează venele hemoroidale și se reface integritatea tegumentului de la acel nivel cu ajutorul firelor de sutură. În cele din urmă, se bandajează plaga chirurgicală cu ajutorul unui pansament din tifon steril, îmnuiat în soluție antiseptică. [1], [2], [3], [4]

Îngijirea postoperatorie în cazul operației de tromboză hemoroidală

În perioada postoperatorie se administrează medicamente analgezice, antitinflamatoare și antibiotice, pentru diminuarea durerii și a disconfortului postoperator și pentru a preveni infectarea plăgii operatorii.

În urma intervenției chirurgicale se recomandă schimbarea periodică a pansamentului până la închiderea plăgii chirurgicale, hidratare corespunzătoare și creșterea aportului de fibre alimentae, pentru a preveni apariția constipației. De asemenea, se recomandă modificarea stilului de viață prin evitarea exceselor alimentare, prevenirea constipației, renunțarea la consumul de alcool și combaterea sedentarismului.

În caz de efectuare a trombectomiei, se recomandă administrarea postoperatorie, la nivelul zonei incizate, a cremelor pe bază de anticoagulante, pentru a preveni formarea locală a unui nou cheag de sânge. [1], [2], [3]

Complicațiile operației de tromboză hemoroidală

Posibilele complicații care pot apărea în timpul sau în urma efectuării operației de tromboză hemoroidală sunt:

• infecția plăgii operatorii
  • hemoragie intraoperatorie sau postoperatorie
  • reapariția trombozei hemoroidale, în caz de efectuare a trombectomiei.
1. External Thrombosed Hemorrhoid Surgery, link: https://www.bcm.edu/healthcare/specialties/surgery/general-surgery/external-thrombosed-hemorrhoid-surgery
2. Hemorrhoidectomy for Thrombosed External Hemorrhoids, link: https://www.aafp.org/afp/2002/0415/p1641.html
3. Hemorrhoidectomy for Thrombosed External Hemorrhoids, link: https://www.aafp.org/afp/2002/0415/p1629.html
4. Everything You Should Know About Thrombosed Hemorrhoids, link: https://www.healthline.com/health/thrombosed-hemorrhoid