Operația de ruptură de menisc - genunchi (meniscectomie)

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 12-07-2022, 383 vizualizări

Operația de menisc, cunoscută în termeni medicali sub denumirea de meniscectomie, este o intervenției chirurgicală desfăşurată la nivelul genunchiului, care presupune îndepărtarea totală sau parțială a meniscului afectat.

Meniscul este un cartilaj fibros, localizat la nivelul genunchiului, între tibie și femur, cu rol în stabilizarea și lubrefierea genunchiului, protejarea genunchiului prin reducerea impactului șocurilor traumatice asupra genunchiului și preluarea greutății corporale.

La nivelul fiecărui genunchi sunt prezente două meniscuri: meniscul medial și meniscul lateral. Spre deosebire de meniscul lateral, meniscul medial prezintă o flexibilitate mai redusă. Din acest motiv, majoritatea rupturilor de menisc apar la nivelul meniscului medial.

Meniscectomia parțială poate fi realizată doar în contextul în care zona externă a cartilajului este integră, fiind afectată doar regiunea sa internă şi constă în îndepărtarea unei porțiuni de menisc, cu păstrarea funcționalității acestuia.

În schimb, meniscectomia totală este recomandată când întreg cartilajul este deteriorat și constă în îndepărtarea pe cale chirurgicală a meniscului afectat în totalitate. De cele mai multe ori însă, meniscectomia totală este asociată unui risc crescut de apariție a artrozei de genunchi. Din acest motiv, meniscectomia totală este recomandată doar în lipsa de eficiență a meniscectomiei parțiale. [1], [2], [3], [4]

Care sunt indicațiile și contraindicațiile operației de menisc?

Operația de menisc este recomandată în cadrul următoarelor circumstanțe:

• Ruptură de menisc
  • Entorsă gravă a genunchiului
  • Laxitate cronică a genunchiului.

Printre contraindicațiile operației de menisc se numără următoarele aspecte:

• Bolnavi diagnosticați cu ruptură de menisc, entorsă sau laxitate cronică a genunchiului, care prezintă în asociere alte afecțiuni cronice (boli cardiovasculare, boli renale, diabet zaharat, etc.), cu risc crescut de a se complica pe parcursul desfășurării actului operator.
  • Sarcină. [1], [2], [3], [4]

Ce presupune pregătirea preoperatorie în cazul operației de menisc?

Persoanelor care urmează să fie supuse unei intervenții chirurgicale la nivelul meniscului li se recomandă respectarea următoarelor măsuri:

• Întreruperea fumatului și a consumului de alcool. Substanțele toxice aflate în componența fumului de țigară și a alcoolului, pot întârzia procesul de vindecare și pot facilita infectarea leziunilor operatorii.
  • Întreruperea administrării medicamentelor care influențează procesul de coagulare a sângelui (precum anticoagulantele și antiagregantele plachetare), datorită riscului crescut de hemoragie intraoperatorie sau postoperatorie.
  • Întreruperea administrării de anticoncepționale, în cazul femeilor care urmează să fie supuse operației de menisc și urmează un astfel de tratament.
  • Evitarea efectuării operației de menisc în timpul menstruației la femei, datorită riscului crescut de sângerări prezent în cadrul acestei perioade.
  • Evitarea expunerii îndelungate la soare înainte de efectuarea intervenției chirurgicale.
  • La internarea în spital, se recomandă efectuarea unei anamneze complete pentru a obține informații cu privire la celelalte afecțiuni de care suferă bolnavul, alte operații ale bolnavului, medicamente administrate, etc. În acest mod, poate fi prevenită apariția unor complicații pe parcursul desfășurării actului operator.
  • De asemenea, se recomandă evaluarea statusului hematologic și examinarea sistemelor cardiac și respirator ale bolnavului.
  • Cu opt ore înainte de efectuarea intervenției chirurgicale, se impune întreruperea alimentației și a consumului de lichide. [1], [2], [3], [4]

Cum se desfășoară operația de menisc?

Operația de menisc se realizează sub anestezie generală și durează în medie între aproximativ o oră și o oră jumătate. Pe tot parcursul desfășurării actului operator, bolnavul este conectat la o aparatură specială, cu ajutorul căreia sunt monitorizate frecvența cardiacă, frecvența respiratorie, tensiunea arterială și saturația în oxigen a sângelui periferic.

De asemenea, se montează o linie venoasă, care va putea fi utilizată ulterior pentru administrarea medicației corespunzătoare, în caz de apariție a unei urgențe medicale în timpul desfășurării intervenției chirurgicale, precum șoc anafilactic datorat unei reacții de hipersensibilitate la substanța anestezică administrată sau stop cardio-respirator.

Principalul obiectiv al operației de menisc constă în îndepărtarea fragmentului de menisc afectat, cu păstrarea unei porțiuni cât mai mari din restul meniscului neafectat.

Intervenția chirurgicală constă în efectuarea a două incizii la nivelul genunchiului afectat, de cele două părți laterale ale tendonului patelar, prin intermediul cărora vor fi introduse instrumentele chirurgicale speciale de secționare și extragere a meniscului afectat și o cameră video de câțiva milimetri, special concepută, pentru a oferi o imagine cât mai clară spațiului introperator și pentru a putea urmări desfășurarea operației pe un monitor.

Prin intermediul uneia dintre incizii, sunt introduse instrumentele chirurgicale specifice, iar prin intermediul celei de-a doua incizii, este introdusă camera video milimetrică. [1], [2], [3], [4]

Ce presupune îngrijirea postoperatorie în cazul meniscectomiei?

După încheierea actului operator, bolnavul va fi plasat într-un salon de anestezie-terapie intensivă, pentru a fi monitorizat continuu, până la revenirea stării de conștiență și până la restabilirea tuturor funcțiilor din organism, abolite în urma administrării substanțelor anstezice.

În lipse apariției vreunei complicații intraoperatorii sau postoperatorii, bolnavul poate fi externat la câteva ore de la efectuarea intervenției chirurgicale. În caz de apariție a vreunei complicații, spitalizarea se poate prelungi până la vindecarea acestora.
De asemenea, în urma efectuării operației de menisc, vor fi administrate analgezice și antialgice, pentru combaterea durerii locale.

Bolnavul supus meniscectomiei își poate relua activitatea cotidiană și cea profesională la câteva zile de la efectuarea procedurii chirurgicale.

Pentru obținerea unor rezultate scontate, pentru creșterea tonusului musculaturii și tendoanelor aflate în regiunea respectivă, precum și pentru prevenirea apariției atrofiei musculare, se recomandă frecventarea regulată a ședințelor de fiziokinetoterapie.

În cazul sportivilor de performanță care au fost supuși unei operații de menisc, se administrează infiltrații cu ozon pentru a grăbi vindecarea leziunilor operatorii și recuperarea.

O altă metodă de a grăbi refacerea genunchiului operat, constă în administrarea infiltrațiilor cu plasmă îmbogățită cu trombocite (infiltrații PRP). [1], [2], [3], [4]

Care sunt posibilele complicații ale operației de menisc?

Asemenea oricărei alte intervenții chirurgicale și în cazul operației de menisc pot apărea anumite complicații. Acestea pot varia în funcție de vârsta bolnavului în cauză, gradul de activitate fizică realizată în fiecare zi, greutate, etc.

Drintre complicațiile înregistrate în practica medicală în urma efectuării meniscectomiei, amintim următoarele aspecte patologice:

• îndepărtarea chirurgicală incompletă a cartilajului afectat, cu lăsarea pe loc a unei porțiuni
  • absența rezultatelor scontate
  • infecția postoperatorie a plăgii
  • hemoragie intraoperatorie sau postoperatorie
  • reacție de hipersensibilitate la substanțele anestezice administrate (cu risc crescut de șoc anafilactic și/sau stop cardio-respirator). [1], [2], [3], [4]
3. What Is a Meniscectomy?, link: https://www.healthline.com/health/meniscectomy
4. Meniscectomy, link: https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/meniscectomy