Operația de polipi nazali (polipectomia)

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 11-07-2022, 503 vizualizări

Polipii nazali sunt formațiuni tumorale de natură benignă dezvoltate pe suprafața mucoasei nazale, determinând obstrucția cavității nazale, creșterea numărului de infecții la nivelul sinusurilor și reducerea simțului olfactiv (hiposmie și chiar anosmie).

Incidența maximă a polipilor nazali este înregistrată în copilărie, cu reducerea progresivă a numărului de cazuri odată cu înaintarea în vârstă. În majoritatea cazurilor polipii sunt depistați în rândul copiilor mici, iar în jurul vârstei de zece ani încep să dispară progresiv.

Nu toți polipii nazali sunt problematici; polipii de dimensiuni reduse, lipsiți de simptomatologie specifică, pot fi lăsați pe loc. Nu tot așa este însă cu polipii de dimensiuni mai mari, care determină obstrucție nazală marcantă și alte manifestări clinice specifice asociate. În acest ultim caz se impune tratament corespunzător.

În prezent, în practica medicală au fost enumerate multiple căi de combatere a polipilor nazali: tratamentul medicamentos nu este întotdeauna eficient și se adresează mai degrabă simptomatologiei decât tumorii în sine. Pe de altă parte, tratamentul chirurgical al sinusurilor este recomandat în cazul infecțiilor și inflamațiilor sinusale, fără răspuns la antibioterapia administrată.

Cea mai eficientă și mai corectă metodă terapeutică de abordare a polipilor nazali pare să fie polipectomia nazală. Polipectomia nazală este o intervenție chirurgicală desfășurată la nivelul nasului, care presupune extirparea formațiunilor polipoase nazale. [1], [2], [3], [4]

Indicațiile polipectomiei nazale

Polipectomia nazală este tratamentul chirurgical de elecție recomandat în cazul bolnavilor diagnosticați cu polipi nazali.

Ce presupune pregătirea preoperatorie în cazul polipectomiei nazale?

Preoperator, medicul trebuie să realizeze o anamneză amănunțită bolnavului; aceasta trebuie să cuprindă informații cu privire la toate afecțiunile de care suferă bolnavul, dacă fumează sau dacă consumă alcool, ce medicamente își administrează, etc.

Bolnavii care își administrează anticoagulante sau antiagregante plachetare pentru tratarea sau prevenirea altor boli trebuie să anunțe medicul cu privire la acest lucru deoarece, aceste medicamente pot crește riscul de apariție a hemoragiei nazale.

Toate acestea sunt necesare în vederea prevenirii apariției unei complicații în timpul desfășurării intervenției chirurgicale, pe fondul lipsei de informare a medicului cu privire la o anumită afecțiune cronică deținută de bolnav (precum boli cardiace severe, boli respiratorii, tulburări de coagulare, diabet zaharat, etc.).

Bolnavii fumători sau cei care obișnuiesc să consume alcool sunt sfătuiți de către medic să întrerupă fumatul și consumul de alcool cu cel puțin două săptămâni înainte de efectuarea intervenției chirurgicale. Aceasta din cauza faptului că substanțele chimice prezente în componența fumului de țigară și a alcoolului pot întârzia vindecarea leziunilor și favorizează inflamarea plăgilor.

De asemenea, se recomandă sistarea alimentației și a consumului de lichide cu opt ore înainte de efectuarea intervenției chirurgicale.

În dimineața intervenției chirurgicale se va curăța cu atenție cavitățile nazale, cu ajutorul unui mic tifon înmuiat în apă salină sau în ser fiziologic, pentru a îndepărta secrețiile și crustele prezente la acest nivel. [1], [2], [3], [4]

Cum se desfășoară polipectomia nazală?

Polipectomia nazală se efectuează sub anestezie generală și este o procedură chirurgicală frecvent practicată de către medicul otorinolaringolog.

Pe toată durata intervenției chirurgicale se va monitoriza bolnavului frecvența cardiacă, frecvența respiratorie, tensiunea arterială, saturația în oxigen a sângelui și diureza. De asemenea, se va monta o linie venoasă pentru a putea administra cu ușurință anumite substanțe medicamentoase, în caz de apariție a unor complicații intraoperatorii (precum stopul cardio-respirator, reacția de hipersensibilitate la substanțele anestezice).

În funcție de localizarea polipilor la nivelul mucoasei nazale, pot fi descrise două forme distincte de polipectomie nazală:

• Polipectomia intranazală, recomandată în cazul polipilor de dimensiuni mai mari, ușor de decelat și de observat în timpul efectuării rinoscopiei.
  • Polipectomia nazală endoscopică se adresează bolnavilor cu polipi nazali de dimensiuni reduse, localizați la nivelul sinusurilor sau pe tavanul cavității nazale, greu de decelat sau neidentificabili în timpul efectuării rinoscopiei.

Polipectomia nazală presupune poziționarea bolnavului sub o sursă luminoasă special concepută, într-un mod care permite vizualizarea cavităților nazale (cu gâtul în hiperextensie cervicală). Se dezinfectează cavitatea nazală care urmează să fie supusă intervenției chirurgicale, după care sunt introduse anumite instrumente chirurgicale specifice în interiorul cavității nazale, cu ajutorul cărora sunt extirpate formațiunile polipoase.

Polipectomia nazală endoscopică este similară polipectomiei intranazale, însă din cauza dimensiunilor reduse ale polipilor nazali și localizării lor într-un loc neaccesibil privirii chirurgului, intervenția chirurgicală se realizează prin ghidaj endoscopic. [1], [2], [3], [4]

Care sunt principalele complicații care pot apărea în urma efectuării polipectomiei nazale?

Printre complicațiile apărute în urma efectuării polipectomiei nazale se numără următoarele aspecte patologice:

• Sângerarea postoperatorie
  • Obstrucția nazală (care persistă în primele săptămâni de la efectuarea intervenției chirurgicale)
  • Infecții nazale
  • Pierderea simțului olfactiv
  • Reapariția formațiunilor polipoase. [1], [2], [3], [4]

Ce presupune îngrijirea postoperatorie în cazul polipectomiei nazale?

Postoperator, bolnavul va fi așezat într-un salon de anestezie-terapie intensivă și va fi monitorizat în permanență, până la revenirea completă a stării de conștiență, ameliorarea stării generale și reapariția tuturor reflexelor.

Durerea nazală postoperatorie poate fi ameliorată prin aplicarea locală, pe suprafața nasului, a compreselor reci și/sau prin administrarea de analgezice (precum Algocalmin, etc.).

De asemenea, se recomandă evitarea deshidratării cavității bucale și nazale prin utilizarea unui umidificator. În urma efectuării polipectomiei nazale, respirația se va realiza pe gură și nu pe nas.

În majoritatea cazurilor, în lipsa apariției vreunor complicații, bolnavul este externat în aceeași zi cu efectuarea polipectomiei nazale. În caz de apariție a complicațiilor, bolnavul va fi ținut în spital timp de câteva zile, până la corectarea acestora. [1], [2], [3], [4]

1. Fauci, Braunwald, Isselbacher, Wilson, Martin, Kasper, Hauser, Longo, HARRISON Principiile Medicinei Interne vol.I și II, Editura Teora, București, 2003
2. Nasal Polypectomy, link: https://emedicine.medscape.com/article/1895049-overview
3. Nasal Polypectomy, link: https://www.ruh.nhs.uk/For_Clinicians/departments_ruh/ENT/documents/nasal_polypectomy.pdf