Operația de sinuzită

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 16-06-2022, 419 vizualizări

Operația pentru sinuzită presupune îndepărtarea mucoasei sinusale inflamate, drenarea şi eliberarea canalelor sinusale şi crearea unei căi prin intermediul căreia pot fi eliminate secrețiile nazale infectate. Acest tip de intervenție chirurgicală se poate realiza pe cale clasică, deschisă sau endoscopic.

Operația de sinusuri implică, pe lângă îndepărtarea pe cale chirurgicală a mucoasei se țesut sinusal inflamat, crearea unei alte căi de eliminare a secrețiilor nazale inflamate, pe lângă cea existentă şi eliminarea secrețiilor purulente.

Indicațiile operației de sinuzită

Operația de sinusuri este recomandată în scop terapeutic în cazul următoarelor tipuri de afecțiuni:

• Rinită cronică
  • Sinuzită cronică
  • Tumori sinuzale benigne sau maligne. [1], [2], [3], [4]

Complicațiile operației de sinuzită

Principalele complicații ale operației de sinusuri sunt reprezentate de următoarele aspecte patologice:

• Lipsa eliminării secrețiilor nazale patologice
  • Sângerare postoperatorie, cu risc de şoc hemoragic în absența transfuziilor sangvine
  • Uscăciune excesivă a mucoasei nazale sau formarea crustelor pe suprafața acesteia
  • Dureri postoperatorii intense
  • Recuperare postoperatorie dificilă şi necesitatea spitalizării prelungite
  • Afectarea gustului sau/și a mirosului
  • Necesitatea efectuării alte intervenții chirurgicale pentru sinusuri, datorită persistenței infecției şi obstrucției nazale
  • Lezarea ochilor sau a altor structuri învecinate
  • Amorțirea permanentă a a maxilarului superior, a bolții palatine şi a feței
  • Febră mare postoperatorie (de 38,6°C sau mai mare)
  • Scurgeri nazale în cantități mari
  • Inflamarea și edemul nasului și a ochilor
  • Durere nazală ascuțită, care nu cedează la medicația analgezică administrată. [1], [2], [3], [4]

Îngrijirea preoperatorie

Înainte de efectuarea intervenției chirurgicale se recomandă efectuarea hemoleucogramei complete şi a examenului biochimic al sângelui, pentru examinarea statusului biologic al bolnavului.

De asemenea, se recomandă evaluarea sistemului cardiovascular și respirator, pentru a preveni apariția unor complicații ardiace sau pulmonare pe parcursul administrării substanțelor anestezice. În acest sens, se recomandă efectuarea unei electrocardiograme, a ecocardiografiei Doppler, a unei radiografii pulmonare, dozarea gazelor sangvine și testele respiratorii.

Cu opt ore înainte de efectuarea intervenției chirurgicale, se recomandă evitarea consumului de alimente sau băuturi (inclusiv apă). Este contraindicată utilizarea gumei de mestecat cu opt ore îneinte de operație. Persoanelor fumătoare li se impune să renunțe la fumat cu una sau două săptămâni înainte de efectuarea intervenției chirurgicale.

În cazul în care bolnavul contractează o infecție în perioada preoperatorie, se recomandă amânarea intervenției chirurgicale până la vindecarea infecției.

În ziua în care urmează să se desfășoară operația la nivelul sinusurilor, se recomandă igiena corespunzătoare a feței, evitarea utilizării machiajului (în cazul femeilor), evitarea administrării medicamentelor antiinflamatoare nonsteroidiene și a oricăror alte medicamente care pot influența statusul biologic al bolnavului în cauză (precum anticoagulante sau antiagregante, care pot favoriza apariția hemoragiilor, corticosteroizi care pot determina creșterea valorilor tensionale, etc.). [1], [2], [3], [4]

Cum se desfășoară operația de sinuzită?

Operația pentru sinusuri se realizează sub anestezie generală. Înainte de administrarea substanței anestezice, se montează o linie venoasă, pentru a putea administra medicația de urgență în caz de apariție a unor complicații (precum stop cardio-respirator, etc.), iar pe parcursul anesteziei se monitorizează frecvența cardiacă, frecvența respiratorie, tensiunea arterială, saturația în oxigen a sângelui și diureza.

Anestezia se poate realiza pe cale intravenoasă, iar procedura chirurgicală poate dura timp de câteva ore. [1], [2], [3], [4]

Îngrijirea postoperatorie

După operație, bolnavul va fi plasat în saloanele de anestezie-trapie intensivă și va fi monitorizat până la revenirea stării de conștiență. În majoritatea cazurilor, bolnavii supuși operației pentru sinusuri pot fi externați al câteva ore de la efectuarea intervenției chirurgicale, după recuperarea totală în urma anesteziei și revenirea stării de conștiență, în lipsa vreunei complicații.

Îngrijirea postoperatorie a bolnavilor supuşi unei operații de sinusuri este la fel de importantă ca intervenția chirurgicală în sine.

În majoritatea cazurilor, eşecul operației de sinusuri se datorează îngrijirii postoperatorii deficitare şi nerespectării măsurilor recomandate de către medic în timpul proceselor de recuperare.

Pentru prevenirea inflamației și a edemului sinusurilor, care pot apărea în urma efectuării intervenției chirurgicale, se recomandă așezarea capului pe două sau trei perne în timpul somnului, astfel încât extremitatea cefalică să fie așezată într-un plan mai ridicat față de restul corpului. În acest mod poate fi prevenită și apariția obstrucției nazale.

Pentru ameliorarea durerilor postoperatorii, se recomandă administrarea medicamentelor antialgice, precum Algocalmin, Acetaminofen etc. . Pentru combaterea constipației care poate apărea în cazul bolnavilor supuși operației pentru sinusuri, se recomandă administrarea de laxative sau utilizarea unui dedurizator.

Inflamația mucoasei sinuzale și a structurilor învecinate, în urma operației pentru sinusuri, apare în mod fiziologic și dispare progresiv. Aceasta se caracterizează clinice prin apariția edemului la nivelul buzei superioare, a pleoapelor, a pomeților și a nasului și amorțirea maxilarului și a structurilor aflate în interiorul cavității bucale. Pentru ameliorarea acestei inflamații, se recomandă aplicarea unei comprese cu gheață pe față, nas și ochi, timp de 15 minute, de câteva ori pe zi.

În caz de apariție a hemoragiei nazale, se recomandă aplicarea locală a tampoanelor de tifon special concepute pentru colectarea sângelui, care vor fi schimbate periodic, pentru a evita suprainfecția locală.

Alimentația se va relua progresiv, pentru a preveni apariția grețurilor și a vărsăturilor. Se recomandă consumarea alimentelor de consistență moale, ușor de digerat și evitarea alimentelor care pot favoriza apariția tulburărilor de tranzit intestinal (constipație sau diaree) și a lichidelor fierbinți.

În caz de apariție a grețurilor și a vărsăturilor în urma intervenției chirurgicale, se pot administra medicamente antiemetice (precum Emetix, Emetiral) sau prokinetice (Metoclopramid).

În perioada postoperatorie, bolnavilor li se recomandă evitarea eforturilor fizice intense, care pot duce la accelerarea frecvenței cardiace sau la creșterea valorilor tensionale.

Recuperarea în urma operației de sinusuri durează, în medie, între trei și cinci zile.

După externare, bolnavul trebuie monitorizat pentru curățarea periodică a sinusurilor de către medic, cu ajutorul unor instrumente special concepute pentru aceasta, pentru a preveni apariția suprainfecției locale și a altor complicații. În acest sens, se recomandă control medical repetat, până la vindecarea completă a plăgii operatorii.

În urma eliminării pansamentului chirurgical de la nivelul foselor nazale, este permisă respirația nazală, dar se recomandă evitarea strănutului și a loviturilor locale timp de șapte sau zece zile. De asemenea, în urma eliminării tamponului chirurgical, se recomandă utilizarea sprayurilor nazale cu soluție salină, pentru a preveni formarea locală a crustelor.

Până la dispariția edemului și a durerii nazale, se recomandă evitarea utilizării ochelarilor de vedere, evitarea exercitării de presiune asupra nasului, evitarea mestecării îndelungate a alimentelor și a ridicării unor obiecte grele.

Totodată, se recomandă evitarea consumului de alcool și a fumatului în perioada postoperatorie, deoarece acestea pot favoriza apariția și menținerea inflaamției la nivelul plăgii operate. Este bine cunoscut faptul că, substanțele aflate în componența fumului de țigară pot irita mucoasa nazală, favorizând apariția inflamației locale.

Îngrijirea postoperatorie pe termen lung se adresează bolnavilo și presupune menținerea în permanență a sinusurilor umede, pentru a preveni formarea locală a crustelor, evitarea expunerii la alergeni respiratori și prevenirea apariției răcelilor, prin vaccin antigripal anual și administrarea altor produse medicamentoase în scopul întăririi sistemului imunitar. [1], [2], [3], [4]

3. Everything you need to know about sinus surgery, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/316953.php
4. Sinus Surgery, link: https://www.healthline.com/health/sinus-surgery.