Operația de rinichi

Autor: Dr. Purtan Teodora Actualizat la 06-07-2022, 388 vizualizări

Nefrectomia reprezintă intervenția chirurgicală de îndepărtare a rinichilor. În funcție de segmentul de țesut renal îndepărtat, pot fi descrise două tipuri principale de nefrectomii: nefrectomia parțială, care presupune îndepărtarea chirurgicală doar a unuia dintre rinichi care este afectat de o afecțiune și nefrectomia totală, care presupune îndepărtarea chirurgicală a ambilor rinichi. În acest ultim context, pe lângă îndepărtarea chirurgicală a ambilor rinichi sunt îndepărtate și țesuturile sau organele aflate în vecinătate, și aceasta datorită faptului că nefrectomia totală este frecvent recomandată în cazul tumorilor maligne renale, pentru a limita extinderea procesului canceros în afara rinichiului.

Principalele funcții ale rinichiului în organism sunt reprezentate de filtrarea sângelui, producerea urinei, menținerea nivelurilor adecvate de substanțe minerale în organism și secreția de hormoni care ajută la menținerea în limite normale a presiunii sangvine. În caz de apariție a unei alterări structurale sau funcționale a rinichilor (apărute în urma unor traumatisme locale, în urma dezvoltării locale a unor procese tumorale, în urma consumării anumitor alimente sau substanțe medicamentoase cu toxicitate renală, etc.), rinichii își pierd funcția de filtrare a sângelui și nu mai sunt capabili să producă urină; aceste două aspecte determină apariția unor complicații care duc în cele din urmă, în lipsa tratamentului corespunzător, spre exitus (deces) a bolii renale. Nefrectomia reprezintă deseori tratamentul curativ pentru numeroase afecțiuni renale. [1], [2], [3], [4]

Recomandările operației de rinichi

Principalele recomandări ale nefrectomiei sunt reprezentate de apariția unei formațiuni tumorale benigne sau maligne la nivelul rinichiului, care prin prezență poate afecta buna funcționare a acestui organ sau poate determina compresiune sau de apariția altor afecțiuni structurale sau funcționale (precum boala cronică de rinichi, pielonefrita acută sau cronică, traumatismele renale care au dua la alterarea țesutului renal, etc.). [1], [2], [3], [4]

Pregătirea preoperatorie în cazul operației de rinichi

Recomandarea pentru efectuarea nefrectomiei este dată de către medicul urolog, în urma consultării bolnavului care prezintă diferite afecțiuni renale. Consultația clinică trebuie să cuprindă o anamneză amănunțită, examinarea clinică a bolnavului și efectuarea anumitor investigații paraclinice, care oferă informații prețioase legate de structura și funcția renală (precum determinarea ureei și a creatininei serice, urografia intravenoasă, tomografia computerizată renală, rezonanța magnetică nucleară a rinichilor, examenul radiologic al rinichilor, etc.).

În cazul recomandării pentru nefrectomie, bolnavul care urmează să fie supus acestei intervenții chirurgicale este sfătuit să respecte anumite măsuri de ordin general, pentru a evita apariția unor complicații pe durata desfășurăii operației de rinichi sau după încheierea acesteia. Aceste măsuri sunt reprezentate de următoarele aspecte:

• întrerperea fumatului și a consumului de alcool cu cel puțin două săptămâni înainte de efectuarea intervenției chirurgicale
  • întreruperea administrării de anticoncepționale orale (în cazul femeilor care urmează să fie expuse operației de rinichi)
  • întreruperea administrării de anticoagulante cu cel puțin o săptămână înainte de efectuarea operației de rinichi
  • cu cel puțin opt ore înainte de efectuarea operației de rinichi se recomandă întreruperea consumului de alimente și de lichide.

În ziua premergătoare intervenției chirurgicale, bolnavului îi sunt recoltate probe de sânge pentru determinarea hemoleucogramei și a examenului biochimic al sângelui; acestea au drept scop evaluarea statusului biologic al bolnavului, pentru a evita apariția unor complicații în timpul sau după desfășurarea actului chirurgical. [1], [2], [3], [4]

Modul de desfășurare a operației de rinichi

Nefrectomia se realizează sub anestezie generală, cu oxigenoterapie. Pe tot parcursul desfășurării actului chirurgical sunt monitorizate funcțiile vitale (frecvența cardiacă și respiratorie, diureza și saturația în oxigen a sângelui periferic) cu ajutorul unor instrumente special concute (pulsoximetru, cateter urinar, electrocardiograf, etc.), conectate la un monitor.

Operația de rinichi se poate realiza pe cale clasică, deschisă, laparoscopic sau cu ajutorul tehnicilor de chirurgie robotică.

• Operația clasică de rinichi presupune efectuarea unei incizii în regiunea lombară, pentru înrepărtarea rinichiului afectat.
  • Nefrectomia laparoscopică este o operație de rinichi minim invazivă care presupune apariția unor mici incizii la nivelul abdomenului, prin intermediul cărora sunt introduse anumite instrumente chirurgicale, din care unele dotate cu cameră video, pentru a putea vizualiza întregul act chirurgical la monitorul la care aceste instrumente sunt conectate.
  • Operația de rinichi desfășurată prin tehnici de chirurgie robotică este o altă procedură minim invazivă de îndepărtare a rinichilor. Pentru aceasta este necesară efectuarea unor incizii minuscule la nivelul abdomenului, prin intermediul cărora vor fi introduse în rinichi anumite instrumente chirurgicale extrem de subțiri, dotate cu cameră video, care vor furniza imagini intraoperatorii 3D și care pot efectua mișcările chirurgicale similare mâinii chirurgului. Toate aceste mișcări sunt coordonate cu ajutorul unui sistem robotizat. [1], [2], [3], [4]

Îngrijirea postoperatorie în cazul operației de rinichi

În urma încheierii operației de rinichi, bolnavul în cauză va fi plasat într-un salon de anestezie terapie intensivă și va fi monitorizat continuu, până la restabilirea stării de conștiență și a tuturor celorlalte funcții abolite în urma administrării substanțelor anestezice. În caz de apariție a complicațiilor, perioada de recuperare și spitalizare a bolnavului poate fi prelungită. [1], [2], [3], [4]

Complicațiile operației de rinichi